Cabrioleten har alltsedan i höstas haft ett bagagerum som inte gått att öppna. Bilen har varit avregisterad under vintern och stått i garage. Nu när det våras har den tagits fram och i måndags tog i tag i problemet hemma hos Olle.

P4190270

Olle i moteringstagen

Vi skruvade bort inredningen i baksätet för att komma in i bagaget. Men nej det gick inte. Utrymmet föreföll kassaskåpssäkert. Lite mixter med suflett och de elektriska vindrutorna gjorde att det gick att öppna helt plösligt.

Vi testad mekanismen och den föreföll fungera. OK vi hittade felet, trodde vi. När vi stängt bagaget, fällt upp sufletten var bagageutrymmet hermetiskt stängt igen. Missmoder spred sig. Vi var nu säkra på att det inte förelåg något mekaniskt fel utan mekanismen styrdes elektriskt via någon trigg som hörde ihop med sufletten. Mycket riktigt, vi hittade några microbrytare i suflettmekanismen varav en hade ett litet glapp. Sufletten antingen uppe eller nere måste trigga dessa kontakter i annat fall kan inte bagaget öppnas. Lucka och suflett kan skadas om bakluckan öppnas under öppnings och stängningsprocessen. Den här brytaren har förmodligen ställt till en del andra mystiska fel som vi drabbats av. Bilen går inte att starta när brytaren inte är tillslagen vilket hänt ett antal gånger. En liten skakning/vibration kan ge brytaren tillslag eller frånslag, skumt. men nu vet vi var problemet är.

Det funkade bra att spåna och utbyta ideer kring problemet. Fint med goda vänner som dessutom är tekniska och har ett varmt och rymligt garage. Tack för kaffet Eva.